Hoe zien zakelijke events
in het najaar van 2021 eruit?

22 april 2021

Al een paar maanden is het einde van de coronacrisis in zicht. Hoe dat einde eruit gaat zien en wanneer dat nou precies is, weet niemand. Ondertussen worden er evenementen gepland, verplaatst, afgezegd en weer opnieuw gepland, verplaats en afgezegd, etc. etc. Ik besloot een poll te plaatsen. Welke geluiden horen we om ons heen? Waar liggen de wensen van onze opdrachtgevers? Wat willen bedrijven? Het werd een uitslag die de maatschappij weerspiegelt: verdeeldheid alom. Om positief te eindigen geef ik in deze blog advies voor eenieder die een evenement wil organiseren dit jaar. 

De uitkomst

Eerst eens kijken naar de geluiden die we om ons heen horen en hoe er gestemd is in de poll.

  • 24% ontvangt alleen maar aanvragen voor online events.
  • 20% krijgt met name aanvragen voor fysieke events.
  • 24% is al dan niet met de opdrachtgever zoekende naar hybride vormen.
  • En met een kleine meerderheid zien we dat 32% van de respondenten aanvragen krijgen voor zowel online als fysieke events.

Conclusie?

Er gebeurt genoeg. Ik hoor het ook om me heen van opdrachtgevers, mensen willen elkaar ontmoeten, producten presenteren, kennis delen en meer. En vrijwel iedereen is tevreden over wat er online allemaal mogelijk is. Dat is een compliment aan de complete eventindustrie. We hebben in één jaar tijd online events naar een ongekend hoog niveau gebracht. Zelfs zo hoog, dat veel klanten het liefst hun online succes vertalen naar een fysieke bijeenkomst – met dezelfde impact en het gevoel dat ontstond. Alleen dat gaat dus niet, net zoals je een fysiek event niet één-op-één kunt kopiëren naar een digitale versie.

Naast het enthousiasme klinken ook de geluiden dat organisaties en bedrijven nog wat twijfelen en terughoudend zijn in het regelen van evenementen. Zo is hybride bijeenkomen nog voor velen onbekend en het fysieke ontmoeten zou fijn zijn, maar kan dat en zo ja – hoe dan en met hoeveel? Moet er getest worden en wie gaat dat betalen? Welke restricties zijn er? Hoe zit het internationaal? Questions, questions…

Advies

Mijn advies aan opdrachtgevers en geïnteresseerden is helder: je moet niet níéts doen.
Relaties en medewerkers verwachten contact. In een eerdere blog schreef ik het al ‘Of het nu gaat om een bijeenkomst met duizenden bezoekers of “klein” contact met je relaties of werknemers; pak de kansen die er zijn.’ En dat geldt nog steeds. 

Een jaar geleden hadden we veel meer zekerheden. Eigenlijk was er geen keuze. Het was gewoon gaan en er het beste van maken. En nu zijn er veel meer variabelen waar we te weinig van weten. Ga in ieder geval in gesprek met een eventmanager. Wat is je zakelijke doel? Wat zijn de opties, ben je bereid om twee draaiboeken te maken? Wil je zo snel mogelijk 100% zekerheid? Sta je open voor iets nieuws? Er zijn heel veel mogelijkheden, kijk maar naar de opties uit de poll.

Eventmanager inschakelen?

In gesprek gaan is dus de eerste stap. Een evenement (wéér) verplaatsen of cancelen is niet nodig. Ik kan na 20 jaar ervaring in de organisatie van live events én met veel kennis van zaken in online en hybride events alle kanten op. Ik weet wat goed past bij een communicatiestrategie en als er íéts is wat ik heb geleerd het afgelopen jaar, dan is het wel het denken in mogelijkheden. Ik zorg ervoor dat jullie doelen behaald worden.

Bel of mail gerust voor een kop koffie en het antwoord op je vraag!

Check ons nieuwe magazine!

Lees alles over de organisatie
van online events.
Naar het magazine »