Experiential marketing met impact
Fiat wilde op korte termijn meer brand awareness creëren. De focus lag hierbij op het versterken van de beleving rondom het Fiat 500 model. Met als doel: meer mensen over de streep trekken om een Private Lease contract voor één van de Fiat 500 modellen af te sluiten. Daarvoor liep reeds een 2D print en online campagne. Het merk stond voor een uitdaging: hoe kunnen we deze campagne aanvullen en versterken, om in korte tijd de brand awareness een boost geven? Met een ijzersterke experiential marketing campagne.
Van concept naar uitvoering in slechts 10 dagen: zo snel ging de uitwerking van het idee om in het centrum van Utrecht een Pop-Up Store met 3 Fiat 500 modellen te realiseren. Events etc. was verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling – de 2D print en online campagne uitwerken tot een unieke 3D experience. En ook voor het complete projectmanagement, waaronder: het design, offertetraject, de budgetbewaking, het vinden van geschikte winkelruimte, het benaderen van de juiste leveranciers, deadlines bewaken en afstemming met de klant.
Experience marketing campagne
Toen de winkelruimte eenmaal was gevonden volgde nog het inmeten van de ruimte, het ontwerpen en uitwerken van de complete inrichting, het selecteren van de auto’s en het plannen van het vervoer. Alles rondom deze experience marketing campagne moest tot in de kleinste details kloppen en passen bij het merk Fiat. Zo werd de inrichting van de Pop-Up Store volledig afgestemd op het beeld van de lopende campagne. Sterker nog, het was een letterlijke vertaling van 2D naar 3D. En dat alles volgens een superstrakke planning, zodat de Pop-Up Store binnen 2 weken open kon.
Hoe dat is gelukt? Door aan te pakken, snel te schakelen, controle en grip te houden: Events etc. weet er alles van.
In opdracht van Fiat Chrysler Automobiles Netherlands nam Events etc. de organisatie op zich – van concept tot praktische uitvoering. Het hele project is een mooi voorbeeld van experience marketing; mensen konden de Fiat 500 modellen ‘live’ ervaren. Zo’n uitzonderlijke beleving blijft hangen, maakt de juiste emoties los en overtuigt mensen om voor het merk Fiat te kiezen.
Fotografie door Menno Ridderhof