Wat is een eindejaar zonder
een trendvoorspelling?

21 december 2021

Events in 2022, dit gaat het worden

Ik denk dat zo ongeveer elke voorspelling die in december 2020 werd gedaan niet is uitgepakt zoals we toen konden lezen. En toch zijn er altijd wel een paar zaken waarvan men in elke branche weet: hier moet je rekening mee houden. Daarom deze blog – voor iedereen die in 2022 events gaat organiseren, werkt rondom events én voor elk bedrijf dat een bijeenkomst wil houden.   

Zet voorlopig óók nog maar even in op online/hybride
Het eerste half jaar (en dan druk ik me zachtjes uit) hebben we zeker nog te maken met de coronacheck-app, 1,5 meter, max. capaciteit en wellicht nog andere maatregelen.
Ga je live? Realiseer je dan dat er een behoorlijke kans is dat er een paar mensen ontbreken omdat zij geen coronacheckapp hebben, om welke persoonlijke reden dan ook. Ook mensen met een kwetsbare gezondheid staan zeker in Q1 nog niet te springen om drukte op te zoeken. De trend is dus: regeren is vooruitzien en plan B, C, D is een vereiste.

Geef meer dan ooit betekenis aan een evenement
Bezoekers worden kieskeuriger. Bovendien ís er ook meer keuze. Omdat we (nog zo’n trend) steeds vaker de inhoud van een event ook nog online zetten – denk aan een aftermovie of whitepapers – moeten mensen de meerwaarde voelen. What’s in it for me, behalve kennis die ik ook later kan opzoeken? Aan ons als eventmanagers de taak om al onze creatieve kwaliteiten in te zetten. Jouw evenement moet één grote surpriseshow worden waar bezoekers onderdeel worden van het geheel. Waar ze de boodschap op meerdere manieren proeven. Goed nieuws voor bedrijven: creatief denken is de superkracht van eventmanagers.

Verander van gedachten
Een andere trend is een gedachteverandering die we allemaal in gang moeten zetten. Namelijk dat het delen van kennis vooral via online kanalen en hybride events zal gaan gebeuren. Live events staan in het teken van het ontmoeten van anderen – waarbij ook dat het doel is. Denk aan netwerkborrels en personeelsfeesten, in een gezellige, sfeervolle en fijne omgeving. Hapje, drankje, praatje.

We verwachten een toename en grote vraag naar zogenaamde inhouse events. Ook wel personeelsbijeenkomsten genoemd. Omdat ook het hybride werken iets zal toenemen – hoewel minder dan voorspeld in januari 2021 – gaan veel bedrijven naar verwachting vaker ontmoetingen organiseren. En niet alleen voor personeelsfeesten. Grote bedrijven kiezen nu al vaak voor meerdere ‘kleinere’ live events. Werken op afstand en eens per kwartaal een fysieke bijeenkomst waar kwartaalcijfers of nieuwe plannen worden gepresenteerd is daarvan een voorbeeld. Juist omdat je elkaar minder ziet mag ook hier meer betekenis worden gegeven aan ontmoeting.

Techniek gaat een enorme vlucht nemen
Wat opvalt is dat in de verre toekomst wilde plannen en trends ontstaan. Vooral de techniek gaat een enorme vlucht nemen. We gaan hybride en online events versterken met VR, hologrammen op locaties en persoonlijke ervaring op basis van verkregen data. Maar dit staat allemaal nog in de kinderschoenen. Ik volg het op de voet zodat ik nieuwe informatie direct kan delen en toepassen.

En mijn slotconclusie: ik val in herhaling. Al eerder dit jaar schreef ik een blog over ‘events anno nu’. De trends die je daarin kunt lezen zijn nog steeds actueel. Niet gelezen? Je vindt ‘m hier

“Geef meer dan ooit betekenis aan een evenement”

Plannen voor een evenement?

Heb je plannen voor een evenement? Bekijk hier de magazines voor de diverse mogelijkheden. Liever alles uit handen geven? Kan! Bel of mail voor jouw vragen en mijn oplossingen. Of bekijk mijn onderstaand mijn video’s over zowel online, hybride als live events voor inspiratie.

Check onze magazines!

Lees alles over de organisatie
van online, hybride en live events.
Naar het magazine »