Een online event organiseren:
moet dat nou echt?

12 november 2020

Er zijn twee zekerheden in het leven en daar zou ik graag een derde aan toevoegen: online events zijn een blijvertje. Hoezeer we allemaal ook smachten naar de post-corona-tijd, inmiddels zijn er zoveel voordelen aan online events, dat we deze manier van ontmoeten veel vaker gaan zien. Toch zijn er genoeg ondernemers die het allemaal een ver-van-mijn-bed-show vinden. Dat is begrijpelijk, maar je moet hoe dan ook mee met de trend. In deze blog leg ik uit wat de meerwaarde is voor jou én voor je klant.

Online events zijn een blijvertje

Waarom een online event?

Misschien heb jij als ondernemer een grote klantenkring waarmee je al jaren een goede relatie hebt. Jouw klanten hebben het er zelfs voor over om een hele dag kwijt te zijn voor een bezoekje aan jouw bedrijf. Good for you. Maar…die klant heeft in 2020 ervaren dat het enorm veel tijd scheelt als de connectie ook online kan. Sterker nog, bij andere relaties ervaart hij de online ontmoeting als zeer prettig. En waar blijf jij? Precies, nooit te laat om te leren. Voordeel voor de klant? Het scheelt tijd en geld. Voordeel voor jou? Ondanks restricties van de overheid en/of het bedrijfsleven blijf je in verbinding.

Wanneer kies ik voor de voordelen van een online event?

Alle bijeenkomsten die je live had, kun je omzetten naar online. Denk aan de lancering van een nieuw product. Normaal gesproken zou je dat gewoon ‘op de zaak’ doen. Een goed verhaal, tonen van het product, een netwerkronde, goede styling en (h)eerlijk eten en drinken. Dit krijg je online net zo goed voor elkaar. Voordeel voor de klant? De laatste trends toch nog het eerst! Voordeel van de klant die er niet bij kon zijn? Alles is opgenomen en dus stuur je de link van de lancering. Voordeel voor jou? Je lanceert je product op een spetterende en originele manier, mits het goed is aangepakt. Dat het perfect kan zijn lees je hier van ondernemers die je voor gingen!

Hoe organiseer ik een online event?

Je kent nu een paar van de voordelen, je weet dat je mee moet in de online revolutie, nu is het tijd voor actie. Een goed online evenement bestaat uit een meerdere succesfactoren. Losse puzzelstukjes die allemaal op zijn plaats moeten vallen. Ik noem er een paar:

  • Duidelijk en bereikbaar doel
  • Hoogwaardige techniek
  • Passende interactie
  • Een mooie studio (dit kan gewoon bij jou op locatie) 
  • Het perfecte streamingplatform
  • En het motto: áls ik het doe, dan doe ik het goed.

In deze blog deel ik nog wat tips voor het perfecte event. En ga je tijdens je event zelf spreken, lees dan mijn blog over spreken tijdens een online event.

Online eventmanager inschakelen?

Hopelijk heb ik je weten te inspireren en ga je er nu helemaal voor. Wil je de zekerheid dat jouw evenement verloopt zoals je voor ogen hebt? Vraag dan een expert in online eventmanagement om advies. Koffie staat (digitaal) voor je klaar!